Nadýmání a plynatost

 Domů / Příznaky / Nadýmání a plynatost

Co se děje při nadýmání?

Nadýmání neboli plynatost (odborně meteorismus) potká čas od času každého. Je to přirozený proces, který se za přispění bakterií a kvasinek odehrává v trávicím traktu a v podstatě znamená jediné: tvorbu plynů ve střevech a žaludku. Plynatost se vyskytuje u mužů i žen, avšak ženy k němu mají o něco větší sklon než muži.

Přicházející problémy obvykle signalizují bublavé zvuky ve střevech, specifické kručení v žaludku. Přidává se k nim i napětí v břišní oblasti, pocit plnosti, těžkosti, únava či nervozita spojená s vědomím, že úleva (prosté „vypuštění plynů“) je společensky nepřijatelná.

Problémy s nadýmáním se přitom dotýkají opravdu každého, protože plyny – jako výsledek trávení – vznikají automaticky. Jen někdy je jich méně a jindy více. V průměru se ovšem během dne ve střevech vytvoří okolo půl litru plynů!

Co nadýmání zhoršuje?

Přes svou společenskou neúnosnost není plynatost ve své běžné podobě problém. Za určitých okolností se ovšem násobí až za únosnou mez.

Potíže s nadýmáním zhoršují:

  • některé potraviny
  • snížená funkce pankreatu neboli slinivky břišní, která produkuje trávicí enzymy
  • kolísání hormonální hladiny, jež je jedním z důvodů, proč je nadýmání a plynatost častější u žen než u mužů
  • nedostatečně rozžvýkaná a promísená potrava se slinami
  • spěch, kdy hltáte a tím polykáte přebytečný vzduch (jde o tzv. aerofagii)
  • stres
  • potravinová intolerance nebo potravinová alergie
  • některá onemocnění

Nadýmaní vs. jídelníček

Komplikace vždy způsobí konzumace luštěnin. Fazole, čočka, hrách, cizrna jsou takřka zárukou nadýmání. Aby se jejich následky omezily, předem se namáčejí a vaří s fenyklem či kmínem. Ale přesto tělo hůře tráví obsažené oligosacharidy, což vede k následné plynatosti.

Stejné potíže nastávají s čerstvou i vařenou brukvovitou zeleninou. Nejrizikovější je květák, brokolice, zelí nebo kapusta. U zeleniny jsou trávicí potíže spojené také s vyšším obsahem vlákniny, kterou žaludek hůře zpracovává.

Na seznam nadýmavých potravin pak patří také česnek, cibule, droždí a některé ovoce (švestky, jablka, banány nebo sušené ovoce).

Jak předejít nadýmání?

Pokud se nadýmání a plynatosti, a především jejich společensky nepřijatelným následkům při uvolnění plynů chcete vyhnout, zkuste dodržovat následující jednoduchá opatření:

  • na jídlo si dopřejte dostatek času a dobře žvýkejte
  • vybírejte si jídla bez obsahu zvlášť rizikových potravin přímo způsobujících plynatost a nadýmání
  • vyhýbejte se pití nadměrného množství sycených nápojů
  • hlídejte si životní styl jako takový a dodržujte pravidelnost – pravidelné stravování a spánek, (zbytečně se nestresujte, relaxujte a také zařaďte mezi své pravidelné činnosti pohyb, který pomáhá kontrolovat činnost střev)
  • pokud už dojde k potížím s plynatostí, užijte jako účinnou pomoc Degasin® 2Go a Degasin®.
Walmark

Kontakt Info: